PowerMama® Programma

 

 

  

Sporten tijdens de zwngerschap en na de bevalling

Veel vrouwen willen gedurende de zwangerschap blijven sporten en na de bevalling zo snel mogelijk weer fit zijn.                                               

Een zwangerschap en bevalling vragen echter heel wat van je lichaam.

Het is dan ook verstandig om voldoende rust te nemen en het sporten tijdens en na je zwangerschap verantwoord aan te pakken. Hoe doe je dat?  Just Fit & Joy biedt in samenwerking met de Core Acedemy het PowerMama® trainingsprogramma aan, speciaal voor vrouwen die willen sporten tijdens de zwangerschap en na de bevalling.

Waarom deelnemen?

Als je tijdens je zwangerschap of na je bevalling wilt sporten en niet weet waar je rekening mee moet houden, kunnen er blijvende klachten ontstaan. Gemiddeld 1 op de 4 volwassen vrouwen heeft last van klachten aan de bekkenbodem zoals ongewild urineverlies tijdens inspanning en 3 op de 10 vrouwen houdt na de eerste zwangerschap een lichte diastase (wijking van de buikspieren). Bij meerder zwangerschappen neemt de kans op een diastase te. Een verzakking of prolaps is ook een nare klacht die kan ontstaan door verkeerd trainen.

Om dit te voorkomen hebben je buikspieren en bekkenbodemspieren tijdens en na de zwangerschap extra aandacht nodig. Als je buikspieren nog niet hersteld zijn of je bekkenbodem nog niet sterk genoeg zijn is het van belang daar eerst aan te werken. Tijdens de trainingen van het PowerMama® programma wordt hier door middel van verschillende oefeningen aandacht aan besteedt.

Het doel van de trainingen is om fit te blijven tijdens je zwangerschap en je na de bevalling klaar te stomen (weer) deel te nemen aan de regulieren lessen. Je hebt na afloop een goede basis opgebouwd op het gebeid van keacht en uithoudingsvermogenen je weet waar je op moet letten tijdens het sporten. Zo beheers je een goede ademhaling, co-contractie spierkorset en heb je een goed bewegingspatroon.

Wat houdt het in?

Het trainingsprogramma richt zich op het opbouwen van kracht en uithoudingsvermogen. we starten met uitleg over houding , diastase (check) en beweigingspatronen. Ook bespreken we de zwangerschap en bevalling en de gevolgen die je kunt ondervinden. We bekijken wat jou sterke en zwakke kanten zijn en waar je meer aandacht aan kunt geven.  Tijdens de training werken we aan een sterke core, het versterken van de grote spiergroepen en de bekkenbodemspieren. Dit alles door functionele bewegingen.    

Het PowerMama® programma is samengesteld door de Core Academy en is afgestemd met een verloskundige en een bekkenfysiotherapeut. 

Voor wie?

Het PowerMama® programma is voor vrouwen die zwanger zijn, recent zijn bevallen en voor vrouwen die tot twee jaar na de bevalling het sporten willen oppakken. Bij een vaginale bevalling zonder complicaties kun je in principe na 6 weken al beginnen met sporten. Bij keizersnede meestal 8 tot 10 weken.

Wanneer?

De cursus duurt 8 weken en wordt elke woensdag van 19.00u tot 20.00u gegeven. De eerst volgende cursus zal 23 oktober 2019 beginnen en eindigt op 18 december 2019. 

Waar?

De trainingen worden gegeven bij Just Fit & Joy op de Kerkeland 10B in Druten.

Kosten

Voor deze cursus betaal je €100,- voor 8 lessen.

Aanmelden

Dat kan door het contactformulier in de vullen hier op de website of te bellen naar 0615672817

Vragen?

Neem ook daarvoor contact met mij op via justfitandjoy@hotmail.com of bel naar 0615672817